Sunday, June 15, 2014

Operasi Tinted 16 Jun Bermula ! Pengalamanku Hari Ini


Gambar diatas tu aku dapat dari sebuah page ala-ala anti JPJ.. bukan anti maksudnye nak bergaduh bagai, tapi menegur secara professional.. aiseyh ~ sebab nak tegur face to face, memang idak layan ler yoep.. bagus jugak ade page ni, paling tidak JPJ tahu isi hati pengguna Jalan Raya walaupun drang ni tak main hati, main saman je.. atleast, ade la jugak tempat untuk bersuara.

Bukan nak bercerite pasal page anti JPJ tersebut.. tapi nak kongsi sikit pengalaman aku yang baru je tadi ditahan JPJ area tmn.Meru Ipoh Perak. Seperti telah dimaklumkan, JPJ akan mengadakan operasi besar-besaran membanteras tinted bagi pengguna kereta, diulangi.. bukan membanteras jenayah, tapi membanteras pengguna kereta yang "ber" tinted. Rujuk SINI dan SINI.

Se"jojor"nye kereta aku memang tak lepas % tinted yang dibenarkan, makanya aku jadi takut gitu ditahan ma pak JPJ.. bukan aku takut dengan brader JPJ tu, tapi aku cuak dia keluar surat saman atau koyakkan tinted aku, gile ko.. pakai tak sampai setahun, maunye "senyum" memanjang aku?

Tongah sodap-sodap ni bawak kete.. ade satu kete ni bagi lampu liplap, aku usha, tapi aku abaikan.. bile dah 3-4 bijik bagi liplap, confirm-confirm ade something lepas selekoh tu.. dalam otak aku dah nampak brader-brader berseragam biru (JPJ) dok tahan orang. Apelagi, cargas la aku pakai seatbelt. Lepas jer selekoh.................... ternyata benar ramalanku, banyak sekali mobil ditahan sama pak JPJ.. waduh ini gawat, ini gawat.. kataku..


Aku buat cooldown je.. padahal dalam hati memang kene tahan punye, sebab kete yang kene tahan kat tepi tu semua tinted bapak gelap, so maybe ada harapan kot sikit.. macam yang aku "harapakan", aku pun ditahan dan disuruh ketepi, cet.. kali ni semua betul tiap ramalan aku. Maka terjadilah perbualan antara aku dengan brader JPJ yang agak gempal :

JPJ gempal : keluarkan lesen bang.

Aku : Ok jap.

JPJ gempal : tinted ni bekilau ni bang.. macam tak lepas je %.

Aku : eh yeke? dah tu camne cik?

JPJ gempal : saye bagi surat, check dengan JPJ, drang akan check menggunakan alat khas.

Aku : err.., surat apakah?

JPJ gempal : ni surat tuk check tinted abg ni.. bukan surat saman.

Tibe-tibe lalu kawan dia yang agak kurus melewati kereta aku.. kat tangan dia ada surat saman.. ntah nampak gaye macam nak saman Exora kat depan tu, terjadilah perbualan antara JPJ gempal dan JPJ kurus :

JPJ gempal : eh.. lepas ke tinted kete ni?

JPJ kurus : boleh lagi tu kot..

JPJ gempal : nampak gelap ni.. bekilau (tak habis2 kilauan dia dari tadi)

JPJ kurus: boleh lagi ni kot, nampak gelap sebab belah sana terlindung.

Aku : Yes ! tq Allah (dalam hati)

Aku off engine dan bukak pintu, sebab lame beno nak buat keputusannye pun.. runsing aku, last-last datang jugak JPJ gempal tu kat aku still hold my IC and License card, terjadi lagi perbualan antara kami :

JPJ gempal : ok nah..

Aku : terima kasih ~

Dari air muke JPJ gempal tadi tu aku tengok dia memang nak bagi jugak aku surat check JPJ tuh.. konon bertindak tegas bagai.. masa aku "lepak" dengan JPJ gempal tu.. ade due bijik kete mewah full tinted gelap bapak lalu wat derk jer.. apekah kebodohan dan keadilan di Malaysia ini?


Kesimpulan yang dapat aku buat adelah, tak semua roadblock JPJ ade alat khusus tuk check ketelusan cahaya setiap tinted pada sesebuah kereta. Macam aku tadi, JPJ mungkin hanya akan bagi surat untuk diperiksa semula di Ibu pejabat JPJ sendiri, jadi drang tak berani nak keluar surat untuk saman sebab tak pasti dengan kadar % tinted, banyak "kot-kot-kot".

Aku dah rase akan ada roadblock sepanjang tahun ni sampailah tahun depan.. lagi-lagi nak Raya.. lagi la kuat roadblock nyer ~ berhati-hatilah kome dijalan raye, ingat, pakai seatbelt tuh, spare kopiah dalam resthand atau drawer.hehehe, buat muke kesian + ala-ala bodo, yang paling penting.. doa bebanyak.. insyaallah lepas.. kalau kene tahan la.
Share:

0 comments: