Saturday, June 14, 2014

Kod E300 terdapat pada minuman Yeo's Lychee Drink

Pernah dengar air minuman Yeo's Lychee Drink? terdetik nak check kandungan bahan yang terkandung dalam minuman tersebut, terkejut jugak bile tersenarai kod E300, ingat lagi beberapa kod yang tersenarai sebagai kod lemak babi? boleh rujuk sini : http://www.duadz.com/2014/05/makanan-yang-mengandungi-lemak-babi.html.

Setelah beberapa pencarian dibuat berkaitan kod-kod lemak babi, aku sendiri jadi keliru dengan statement-statement dibuat JAKIM terhadap beberapa kod yang menjadi kekeliruan pengguna Islam di Malaysia, dari yang difahami, semua kod E bukanlah dilabelkan sebagai kod lemak babi, contoh kod E300, E471 dll pun tidak dilabelkan sebagai kod lemak babi, malah selamat untuk digunakan sebagai bahan tambahan dalam suatu makanan.



Anda boleh rujuk beberapa kod yang menjadi kekhuatiran pengguna di atas. Aku jugak cube untuk cari dari mana kod tersebut diambil, tidak ade pun dalam web JAKIM, kebanyakkan yang share kod ni adalah dalam web peribadi, bukan bermaksud tidak percaya, tapi hal penting seperti ni wajib diberi penerangan khas pada pengguna oleh pihak JAKIM sendiri, bukan dengan membuktikan mereka berani makan secara terang-terangan.

Ape pun, hati-hati dengan makanan yang anda makan.. aku dah bedal air tak terkire dah, patut rase bebal jer diri nih.. hehehe.. bukan ape, zaman di kehidupan sekarang ni tak boleh guna dah istilah mengharapkan orang lain.. diri kita sendiri kene alert terhadap semua hal, barulah berjaya dunia akhirat.


Fatwa Qardhawi DNA Babi Halal Dimakan (SUMBER)


DNA Babi Halal Dimakan – Dr Asri (SUMBER)

Jadi keputusan di tangan anda.. kalau rase yakin, makan, ade was-was lebih baik dan selamat untuk ditinggalkan. Aku bukan alim yang banyak ilmu untuk bahas mengeluarkan bermacam hadis dan sumber yang lain, tapi kerane aku diberi Allah hal sebagai manusia untuk bersuare selagi aku berhak keatasnye. Ade otak bukan untuk berbuat kejahatan melainkan kebajikan agar diredhai Allah, tapi malah Malaysia sekarang bermacam isu dan masalah yang timbul yang mane menurut aku, tidak diselesaikan dengan sempurna.

Kemana MH370? ape penjelasan tentang isu Panda? isu kg. Chubadak? isu GST? rakyat Malaysia perlu penjelasan dari PM sendiri, tak perlu turun padang pun takper.. tak hengen pun aku nak jumpe hg, paling tidak adakan forum-forum khas berkaitan isu-isu semasa di Malaysia.

Lebih gentle kalau ajak parti lain berforum, baru lah nampak kebenaran kat situ.. ade la jugak keikhlasan nye.. kalau forum dengan ahli yang dah confirm akan sokong setiap pembahasan buat ape.. baik tak payah, baru berkembang sikit otak tu.. ni tak, takat tu jela.. aman ke Malaysia? aman la sangat.. pasal tinted pun tak boleh nak tangani.. MH370 apetah lagi, berbulan dah ~

Kod E300 terdapat pada minuman Yeo's Lychee Drink :


Share:

0 comments: