Sunday, February 8, 2015

Absorber Berbunyi Bila Langgar Bonggol Jalan Tak Rata. Solved!

Iswara Aeroback 1.3 M adalah kereta pertama aku selamat tukar nama pada 3 April 2014. So kalau ikut tahun 2015 ni, hampir setahun 'mamat' bersama aku dan bermacam-macam la pengalaman pahit manis kami lalui bersama. Dalam mase setahun ni, macam-macam aku modi kat 'mamat', korang bleh tengok label NI. Nak cite duit tu biaselah.. dah pakai kereta, so normal la ko kene keluar duit untuk maintenance dia. Itulah pasal sebelum beli kereta perlu untuk kite tahu kemampuan tuk sara makan minum kete tu, lagi besar CC, besar body, maka besarlah 'makan minum' nye.

Tu belum cerita nak cari pomen bagai yang sesuai dengan dan boleh bertanggungjawap tuk maintain maintenance keta korang, tak sesuai pomen.. cakap boleh, buat tak boleh.. duit da habis.. last2 pening kepala. Contoh mudah kau beli AUDI, PEUGEOT ect.. merangkak ko nak jaga kesihatan dia, screw saje dah brape? belum sembang maintenance lagi. HONDA bagi aku OK.. aku ada kenal sorang pomen yang terbaik pernah aku jumpa selama dok mencari pomen HONDA ni, sebab bapak aku pakai HONDA, hehe..


Okeh abaikan coloteh aku kat atas.. aku cume nak share pengalaman camne untuk selesaikan masalah absorber depan bunyi bila lalu jalan tak rata, atau langgar bonggol. Cenggini bunyi dia lebih kurang 'krek3' 'tung!'. Dah lama owner kreta lama tu tak maintain kreta dia walaupun body dan engin cantik, so terpaksa lah aku korban kan duit untuk selesaikan masalah ni. Sakit telinga woooo...

So sebelum bergerak ke kedai kereta, aku buat la sikit research pasal masalah ni 'absorber bunyi bila jalan tak rata' dan macam-macam la orang bagi pendapat dan pandangan. Bukan ape, nak bagitahu toke tu yang aku pun tahu jugak ape yang die buat.. so takdelah berani dia nak 'cekik' lebih-lebih.. kene ada taktik jugak nak berdepan dengan pomen2 ni, tambah2 cina..

Lepas jer dia test 'mamat', terus dia bagitahu ape masalah.. 

1. Absorber :-

2. Bush set 4pcs: Rm120.00

3. Sus Link Kit Set 2pcs: Rm70.00

4. Alingment: Rm10.00
5. Labour: Rm50.00

Tokey tu suruh aku tukar absorber skali..oh no.. aku baru tukar ok, jangan nak tipu lebih2 hahahaha.. hampeh betol. Start jer diorang buat keje sampai habis -alingment- sekali pun aku tak duduk. Tapi memang puas hati la walaupun habis Rm250. Bunyi yang begitu 'memualkan' semua dan settle, cume nak lagi cantik kene adjust chamber. Tu nanti la aku buat, aku bukan keje dah sekarang so bajet pun kureng.. hehehehe.. kome yang mengalamai masalah yang hampir serupa, boleh la test 'riki2' tanya pomen. Ok olls..
Share:

0 comments: