Friday, April 6, 2012

Perlu Ada Sifat Menghormati Orang Lain


Aku terkilan lepas baca satu artikel yang menyangkut masalah semasa Malaysia sekarang, (SUMBER) disebabkan satu hal tertentu.. sanggup drang buat perkara yang tidak sepatutnye dilakukan di khalayak ramai.. mmmmm.. aku taknak entry ni nampak formal sangat, hahaha.. bukan kata takut, tapi sebaiknye hindarkan kalau masih boleh di hindarkan.. buat tambah masalah je buat ape kan? kat sini pon bertimbum masalah aku, so.. sebaiknye dihindarkan.. cume aku nak keluarkan jugak suara hati ni.. tak semestinye kalau artikel yang kita tulis, secara terbuka, confirm boleh jinakkan hati orang lain.. banyak cara lagi..

Yelah.. memang aku 100% menyokong segala kebijakan pemerintahan yang mengikut aliran QUran dan SUnnah, dan dari yang aku nampak, Malaysia dah tak macam ikut semua tu.. macam2 perkara ada kat Malaysia, macam2 kes timbul.. tak habis satu, dua lagi timbul.. bile nak selesai? bile nak aman Malaysia? kalau dah orang2 dalam Malaysia pon saling bertengkar.. apetah lagi serangan America nanti, anytime drang boleh lancarkan.. sebab, tak ikut ape yang Allah kata.. bile tak ikut kata Allah, ertinye dah tak nampak Allah, bile dah tak nampak Allah.. kes2 banyak lah timbul, kite tak merujuk pada Dia, memang kantoi..

Aku teringat kes dulu, kes bakar Quran.. dan bukan sekali jer kes bakar & koyak Quran ni berlaku, dah banyak kali dan rasanye tak payah aku list satu2.. search je dengan keyword "Aksi Bakar Quran" hah bertimbun keluar.. bile Quran dibakar, kita (Islam) marah dengan perbuatan tersebut, sebab Quran adalah kata2 Allah dan kitab suci Islam.. itu adalah buku suci kita (Islam).. mungkin contoh bakar Quran terlalu besar untuk dijadikan masalah utama, sebab mempengaruhi iman Islam sedunia, tak pe lah.. aku amik contoh BUKU KARANGAN KITA dipijak, dibakar, dihancurkan dll.. what u think? 

Sini kau! aku nak terajang! hah.. mesti marah kan? lagipulak dalam buku kite tu semuanya mengajar kepada kebaikan dunia dan akhirat, tertera ayat2 suci Quran, artikel2 tentang ketuhanan, masalah dunia dan akhirat.. semuanya nasihat yang membawa manusia kearah kebaikan.. DIKOYAK??!! ahh.. sedihnye hati ini.. kenapa langsung takde hormat pada orang lain? padahal kalau buku tersebut dibaca, insyaallah banyak manfaat pada orang lain.. tapi.. kenapa mesti DIKOYAK?? salahkan aku ingin menyampaikan kebenaran? salahkah kalau2 kebenaran terealisasi? menjadi panutan kepada setiap manusia? tidakkah kita mahukan negara Malaysia sebuah negara Islam?

Mencerca, memaki, menuduh semuanya sifat syaitan.. syaitan akan senantiasa mempengaruhi manusia agar melakukan perkara yang Negatif! semua itu tidak tergolong dalam golongan orang yang menghormati orang lain.. orang yang menghormati orang lain adalah mereka yang sangat peka terhadap apa sahaja tindakan lawannya (kawannya).. misalnya, Abdul mempunyai seorang kawan dan kawannya sangat aktif dalam kuliah, Abdul sangat iri hati dan menanamkan satu tekad di hatinya yaitu "AKU AKAN BERUBAH SEPERTI DIA" itu satu contoh yang baik.. dia tidak bertekad untuk membunuh Abdul atau mengenakan Abdul.. tapi.. contoh begini sangatlah susah untuk dituruti, apetah lagi kalau dikaitkan dengan pemerintahan di Malaysia.. mudah2an satu hari (PRU13) Malaysia akan ditakbir oleh PAS, Amin!..

Credit :
Share:

0 comments: