Tuesday, December 25, 2012

Taksub Dengan Artis? Yeke Tak? Bace Nih

Tergerak hati aku untuk tulis pasal ni bile dah sampai saat tangan aku gatal nak menulis, padahal aku tengah picit2 otak bahagian dalam ni nak memahami istilah "Tangan Allah Di Atas Tangan Mereka".. sebenar ade kaitan dengan ape yang aku nak tulis skang, tentang pengaruh Artis masa kini, perubahan yang "drang" ni bawak pada umat manusia masa kini. Waww.. takpe, ni takde kaitan dengan sape2 yang berkaitan, aku cume cakap "artis" dan tidak pulak cakap name dia ke, asal muasal dia ke.. so?

Kadang.. bile aku pikir, membe2 aku sorak gile2 bile pemain bola jaringkan gol, tambah kelab favourite dan pemain terhangat dalam kelab tu jaringkan gol. Sampai sanggup bakar rokok samsu untuk kali yang ke 4. Wah hebat.. lepas tu pulak, aku dengo ada carutan yang agak tak berape nak baik kalo mak ayah drang dengo, sebab? pemain tersebut injury ditackle oleh pihak lawan. Gilerrrr.. pemain bola tu pon relax je tak marah, penonton pulak yang kecoh? tu belom si penonton tu yang main, tak tahu la ae jadik dengan orang yang tackel @ wasit @ reff yang berkenaan.. kesian..

Bile pulak dah habis tengok bola.. tido, yelah sebab letih jerit sane sini, padahal pemain tu takde lah letih mana sebab dia tahu kalau jerit2 ni boleh meletihkan badan, apetah lagi tengah control ball.. lagi la kene focus. Penyudahnye, shalat tinggal, asingment untuk besok tak siap, datang keje lambat (solat subuh apetah lagi).. then, ape yang dapat? dapat puas jerit jelah.. heheh!

Artis? pemain bola pon artis jugak ape.. maksuh aku artis penyanyi, pelakon, dan pe2 lain lagi. Pengaruh "mereka" nih sangat kuat, ape je yang drang pakai, akan jadik trend, ape je yang drang buat akan jadik sesuatu yang first, ape je cara drang akan jadik trademark.. last sekali, kalau "mereka" ni ajak buat maksiat, koran nak ikut ke? alhamdulillah korang semua bagus2, ni untuk yang kurang bagus lah.. bukan ape, kadang kite, aku sendiri pon terkesima dengan artis2 ni, tambah2 yang famous.. pergh..

Itulah masalahnye, manusia mudah leka, mudah lupe, mudah terikut, eksterm. Sume mende tu bagus, yelah ape yang Allah cipta untuk manusia, tak bagus? semua bagus.. cumenye, manusia salah guna kebagusan tu kepada hal yang tidak bagus, so jadinye.. confirm la tak bagus. Sebab ape ea? dari pikiran aku, selame Allah biarkan aku hidup dengan otak yang sedikit pandai ni, menurut pandangan aku, boleh je kalau manusia tu nak taksub atau apelah pada artis2 tertentu, tapi kene ingat, "mereka" tu sape? ape kaitan dengan kite? ape matlamat drang? dan yang paling penting, "mereka" tu manusia macam kite jugak.. heheh!

Jadiknye.. untuk apelah kite nak taksub2 sangat dengan "mereka" nih, mereka dunia mereka, paham tak istilah mengharapakn? sebenarnye, artis2 nilah yang mengharapkan setiap dari manusia untuk keberhasilan drang, hahahahah! jahatnye aku.. maksud aku macam ni, tanpa adanye kite, adanya voting dari kite, tak kemanenye drang, macam tu jugak dengan mende kat dunia ni.. 

Nampak tak rolling dia? mane2 pon sebenarnye, balik pada manusia jugak, balik pada Allah jugak.. tulah pentingnye belajar ilmu sosial, insyaallah paham ape yang aku nak sampaikan nih.. manusia ni hidup dengan berkonsepkan saling bergantung, saling "mahu" satu same lain, saling memahami.. saling memahami? tak paham? insyaallah paham, sebab diri manusia ni memang dah terbentuk dengan kefahaman tu sendiri, takde sifat faham, bukan manusia la jawapnye.. tak best artikel ni? sory la kawan.. =)
Share:

2 comments:

TechKini.com said...

Ish, buang masa je dgn artis. Baik buat benda berfaedah!

-> Tech Kini

Dzasc Skachers said...

@TechKini.com of course! hahaha.. aku sependapat dengan ko bro.. :D