Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru 16 Mei 2013

Selamat Hari Guru 16 Mei 2013
16 Mei 2013 - 4.00 a.m Selamat Hari Guru pada setiap guru yang telah banyak berbakti kepada masyarakat terutama bagi golongan sekolah rendah, tinggi dan di peringkat Universiti. Teringat pula nak update pasal Hari Guru ni sebab adik saye pagi-pagi lagi dah bising ada sambutan Hari Guru di sekolahnya. Dan mengingatkan kepada saye bahwa, saya tidak perpeluang untuk merasakan kegembiraan seperti yang dirasakan adik, sebab dulu saye sangatlah malas dan tak ambil tahu langsung Hari-Hari keramat sedunia.

Tapi saye pernah merasakan bahwa satu saat nanti saya akan menjadi guru dan mempunyai anak didik di suatu tempat pada suatu saat nanti, saye jugak mempunyai cita-cita untuk menjadi Pensyarah di sebuah Universiti dan hati masih kuat menekan perasaan supaye sambung belajar setinggi yang boleh.. bukan tinggi pokok ye. Dan insyaallah itu menjadi dorongan mental maupun fisik saye untuk terus belajar dan belajar.


Saye tahu saye masih tidak layak untuk menjadi seorang guru yang berkewajipan untuk mendidik pelajar agar mereka berjaya di dunia maupun di akhirat, dengan menggalas sedikit gelaran dari Institut Agama Islam Negeri Ar-Raniry hasil empat tahun setengah di bumi Aceh, Ijazah Sarjana Muda bukanlah menjadi benteng pertahanan Parti Barisan Nasional untuk menahan saye dari bertekad sambung belajar bagi program Master Pengajian Islam.

Ini bukanlah suatu kebanggaan bagi diri saye yang sangat masih memerlukan nasihat-nasihat dari sesiapa pun. Orang yang mendengar nasihat orang lain adalah seorang yang mempunyai hati yang ikhlas dalam mengharungi kehidupan seharian dan secara tidak disedari sifat bongkak dan tinggi diri akan terhapus sedikit demi sedikit. Bukanlah saye ingin menggambarkan bahwa saya adalah orang seperti itu, malah itu menjadi suatu yang menghalan saye dari melakukan sesuatu, tetapi itulah realiti dunia sekarang begitu orang bersemangat memberi nasihat, kata belakang dan ejekan menjadi panutan kehidupan manusia.


Saye pernah bersembang dengan ayah dan kadang-kadang sangat akur dengan keputusan ayah mengenai Hari Guru. Ayah pernah cakap, gaji bagi setiap guru sangat besar walaupun Gred yang dicapai tidaklah menyamai Gred 41 tetapi banyak bukti dan contoh yang diberikan ayah menunjukkan ketidak tulusan guru dalam mendidik pelajar, akurlah menjadi reaksi utama saye bile ayah bersuara.

Kadang guru terlupe yang mereka telah meng anak tirikan pelajar yang kurang berkebolehan dalam ruang belajar, sehingga guru terpaksa memendam ilmu di dada setelah deskan demi desakan oleh pelajar memprotes tingkah guru dalam menjalankan tanggungjawap sebagai seorang guru, maka timbullah rasa putus harapan dan berkeinginan untuk melepaskan kewajipan sebagai seorang guru terhadap anak didiknya.


Tapi saye tahu bukankan hal yang mudah memikul beban seorang guru apatah lagi diwaktu malanya pula mengajar ditempat lain dan semua guru tidak mahu anak didik mereka gagal dalam mengharungi kehidupan serta berdepan dengan bermacam ragam karenah bakal terjadi di masa hadapan. Saye tahu setiap guru mempunyai tekad yang kuat dibekalkan dengan pengalaman penuh di dada untuk tidak kalah dalam perjuangan memberi didikan seharusnya kepada setiap anak didik di sekolah.

Saya juga tidak mahu sifat busuk dan buruk mendiami jiwa saye bile saye diberi tanggungjawap sebagai guru. Dan prinsip hidup saye adalah, tidak mahu orang lain tidak tahu ape yang saye tahu, sebab disiplin hidup saye adalah semua ilmu kepunyaan Allah semata tiada siapa berhak mengakui ilmu datang darinya dari jerih payah mengharungi lumrah kehidupan. Semoga Allah Merahmati Kita Semua. Amin.

Selamat Hari Guru 16 Mei 2013.

Yang Ikhlas : Duad Zainal (Syamil Salmanovich Basayev).
Share:

0 comments: