Tuesday, June 3, 2014

Yakinkah anda dengan sijil dan logo halal JAKIM?

Astro Awani | Kemas kini: Jun 03, 2014
(Diterbitkan pada: Jun 03, 2014 11:10 MYT)

KUALA LUMPUR: Perkembangan isu DNA babi yang ditemui dalam dua produk coklat keluaran Cadbury Confectionery Malaysia Sdn Bhd yang berlaku dengan pantas menimbulkan kekeliruan di kalangan pengguna.

KKM pada 24 Mei lalu mengesahkan kewujudan DNA babi (porcine) dalam dua produk coklat susu Cadbury Dairy Milk.

JAKIM pula pada 26 Mei berkata, keputusan rasmi berhubung status halal coklat Cadbury akan diumum sebaik keputusan analisis Jabatan Kimia diperolehi dalam tempoh tujuh hari.

Sementara itu, Majlis Fatwa Kebangsaan pada 29 Mei mengesahkan bahawa hukum produk Cadbury yang disahkan halal sebelum didakwa mengandungi DNA babi adalah seperti hukum asalnya iaitu 'halal dimakan'.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Profesor Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata ia termasuk dalam kategori keadaan 'Umum al-Balwa', iaitu keadaan musibah atau kesukaran yang berleluasa dan sukar dielak.



Mula-mula KKM mengesahkan adanya DNA babi dalam kandungan Cadbury..


Pastu JAKIM pulak nak bersoal siasat dari keputusan KKM yang mengatakan Cadbury terdapat DNA babi...


Alih-alih Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan Hukum sekaligus fatwa mengatakan Cadbury yang telah dikaji selidik oleh KKM Halal.. apekah kegilaan ini?


Terang lagi bersuluh terbukti adanya DNA babi dalam ramuan coklat Cadbury ni.. tibe buleh kate Halal? bukannye ni makanan asasi rakyat Malaysia.. tapi tetap jugak nak pertahankan keHalalan coklat tersebut.. serius kalau bagi offer/free sekalipun.. confirm aku tak makan ~


Semua ni menimbulkan keraguan sekaligus memberi persepsi buruk Malaysia terhadap negara Islam yang lain.. kalau dah babi tu haram dan jelas-jelas terbukti adanya campuran DNA babi dalam coklat tersebut, kenapa susah sangat nak tolak dan katakan Haram untuk mengomsumsi coklat nih?


So nak makan ke tak? nak ke tak? tak makan tak mati pun.. makan kang was-was.. tapi ni offer baik punye Rm1, tapi banyak ceklat lain yang murah dan best.. nape mesti amik yang was-was? so jawapannye.. 

Memang dulu aku pun bedal jer.. almaklum full chocolate plus nut, pergh memang menjilat jari.. ingat lagi abg aku makan Cadbury, nampak aku sorok terus.. padahal bukan tak nampak mulut penuh coklat? nak kate feeling kesedapan Cadbury tuh.. dari kesedapan tu sebenarnye tersimpan seribu rahsia.. hahahaha ~ 

Ada babi rupanya, patut bebal pun aku (^_^) ape-ape pun.. Islam itu mudah, Allah takkan menganiaya hambanya jika hambanya tidak tahu dan tidak sengaja dalam menjalani kehidupan.. Allah Maha Tahu, jadi tak perlu lah nak cuak2 kate seluruh badan ni wajib disamak dan sebagainye.

Ingatlah.. walaupun bermacam cara puak kafir cuba untuk menjatuhkan Islam.. satu hari Islam akan bangun dengan sendirinya menghalangi setiap seluk beluk kejahatan dan menjadikan Islam adalah agama resmi dunia. Insya Allah, Amin.
Share:

0 comments: