Thursday, November 14, 2013

Mengapa Islam Tidak Menerima Syiah?


Tengah sembang-sembang pasal Aceh.. tetibe pulak ada sorang pakcik ni tanya kat saye tentang Syiah, ape tu Syiah? ust ada buat kajian pasal Syiah ke? saye pon jawap.. saye memang belajar tentang Ilmu Usuluddin, tapi belum secara detail lagi mengkaji pasal Syiah ni.


So sekadar memuaskan hati pakcik tu sebelum saye meneruskan pengajian malam tu.. saye jawap la ape yang patut, kenape Syiah ni tidak boleh diterima pakai di Malaysia, bahkan orang Islam tidak boleh menerima Syiah sebagai panduan dalam kehidupan.


Saya tak berani nak ulas panjang-panjang, saye cume buat perbandingan kecil antara ajaran dari Islam dan Syiah.. ape yang secara logik akal, Islam tidak boleh menerima Syiah. Bang3..  dah temakan masa mengaji drang 15 minute.. hehehehe...

Jadinye kat bawah ni ade beberapa info dan fatwa Negeri Pulau Pinang mengenai Fahaman Syiah dari sudut Syariah dan Syariat :


Fatwa Mengenai Fahaman Syiah

Tarikh Keputusan:
16 Jan, 1997
Keputusan:
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang yang bersidang pada September 2012 telah membincangkan mengenai Fahaman Syiah. Mesyuarat telah membuat keputusan seperti berikut: 

1. Bahawa Ajaran Fahaman Syiah adalah bercanggah dan menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah dan menjadi ancaman kepada perpaduan ummah, keutuhan agama, perpaduan bangsa dan keamanan negara.

2. Fahaman dan ajaran ini perlu disekat keseluruhannya dari dikembang di Negeri Pulau Pinang berdasarkan beberapa percanggahan yang terdapat dalam fahaman tersebut sama ada dari sudut akidah, syariah dan lain-lain.

a. Penyelewengan Dari Sudut Akidah

i. Khalifah diwasiatkan secara nas (نص )
(Sila rujuk kitab Aqaid al-Imamiah oleh Sheikh Muhammad Redha al-Muzaffar, halaman 78)

ii. Imam adalah maksum ( معصوم )
(Sila rujuk al-Syiah Fi al-Mizan oleh Muhammad Jawad al-Mughniah, halaman 38)

iii. Ilmu Allah berubah-ubah mengikut sesuatu peristiwa yang berlaku kepada manusia (اليدأ)
(Sila rujuk kitab al-Usul min al-Kafi oleh al-Kulaini, Juzu’ 1 halaman 146)

iv. Kemunculan semula Imam Mahdi dan kumpulan orang yang telah mati untuk memberikan keadilan ( الرجعة)

v. Berpura-pura ( التقية )
(Sila rujuk kitab al-Usul min al-Kafi, Juzu’ 2 oleh Abu Ja’afar Muhammad Bin Ya’kub Bin Ishak al-Kulaini al-Razi, halaman 217)

vi. Muhammad bin Hassan al-Askari ialah Imam Mahdi al-Muntazar ("المهدية" (المنتظر)
Sila rujuk kitab as-Syiah wa al-Tashih al-Sira’ baina al-Syiah Wa-Tasyayyu’ oleh Dr. Musa al-Musawi, halaman 61)

vii. Saidina Ali disama tarafkan dengan Allah S.W.T.
(Sila rujuk kitab Al-Usul Min al-KAfi oleh al-Kulani, jilid 1 halaman 197)

viii. Mengkafirkan para Sahabat Rasulullah S.A.W
(Sila rujuk kitab al-Anwar al-Nu’maniah oleh Syed Nikmatullah al-Musawi, halaman 81)

ix. Menghalalkan nikah Muta’ah
(Sila rujuk kitab Man La Yahduruhu al-Faqih oleh Abu Ja’far Muhammad bin Ali bin Hussain Babawaih al-Qummi, juzu’ 1, halaman 358)

b. Penyelewengan Dari Sudut Syari’at

i. Menolak Ijma’ Ulama’
(Sila rujuk kitab Mukhtasar al-Tuhfah al-Ithna Asyariyyah oleh Shah Abdul Aziz al-Imam Waliyullah Ahmad Abdul Rahim ad-Dahlawi, halaman 51).

ii. Menolak Qiyas
(Sila rujuk kitab Aslu al-Syiah wa Usuluha oleh Muhammad bin al-Hussain Aali Kasif al-Ghito’, halaman 149).

iii. Mengamalkan Nikah Mut’ah.
(Sila rujuk kitab al-Nihayah Fi Mujarrad al-Fiqh Wa al-Fatawa oleh Abu Ja’faar Muhammad bin Hassan bin Ali at-Tusi, halaman 489-491. Kitab Tahzib al-Ahkam oleh Abu Ja’far Muhammad bin al-Hassan bin Ali at-Tusi, halaman 254, 259, 266).

iv. Menolak ‘Aul dan mendahuilukan qorabah daripada ‘Asobah dalam masalah pusaka
(Sila rujuk buku Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima mazhab di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hassan bin Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutfi Ibrahim, halaman 100-101).

v. Menuduh Abu Bakar, Umar dan Uthman dan Mu’awiyah sebagai empat berhala Quraisy serta pengikut-pengikut mereka adalah musuh Allah.
(Sila rujuk kitab al-Tafsir oleh Muhammad bin mas’ud bin ‘Iyasy al-Salami al-Samarqanti, juzu’ 1, halaman 116).

vi. Hanya Saidina Ali yang menghimpunkan AL-Quran dengan sempurna.
(Sila rujuk kitab al-Usul Min al-kafi oleh al-Kulaini, juzu’ 1, halaman 228).

vii. Menambah Syahadah.
(Sila rujuk kitab al-Usul Min al-kafi oleh al-Kulaini, juzu’ 1, halaman 441).

viii. Menolak hadith yang diriwayatkan oleh Ahli Sunnah Wal Jama’ah.
(Sila rujuk kitab Aslu al-Syiah wa usuluha oleh Muhammad bin Hussain al Kashif al-Ghito’, halaman 149).

c. Pelbagai Penyelewengan Umum

i. Menziarahi kubur Saidina Husain ganjarannya Syurga.
(Sila rujuk kitab al-Irsyad oleh Muhammad bin Muhammad bin Nu’man al Askari al-Baghdadi, halaman 252)

ii. Menyeksa tubuh badan sempena 10 Muharram.
(Sila rujuk kitab as-Syiah wa al-tashih al-Sira’ baina al-Syiah Wa-Tasyayyu’ oleh Dr. Musa al-Musawi, halaman 98)

iii. Menghina Abu Bakar dan Umar serta dua orang isteri Nabi Muhammad S.A.W. iaitu Saiditina Aishah dan Hafsah.
(Sila rujuk kitab Tuhfah al-Awam Muqbuli oleh al-Syed Manzur Hussain, halaman 330)

iv. Menetapkan prinsip Khumus sebagai kadar zakat.
( Sila rujuk kitab Tahzib al-Ahkam oleh Ja’afar Muhammad bin at-Tusi, halaman 122)
.
v. Imamah dan khilafah daripada rukun Islam dan ianya berlaku melalui nas.
(Sila rujuk buku Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima Mazhab di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hassan bini Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutfi Ibrahim, halaman 145-146).

vi. Mengharuskam jama’ sembahyang dalam semua keadaan.
(Sila rujuk buku Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima Mazhab di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hassan bini Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutfi Ibrahim, halaman 36 tahun 1993).

vii. Sembahyang Dhuha adalah Bid’ah.
(Sila rujuk buku Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima Mazhab di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hassan bini Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutfi Ibrahim, halaman 31).

viii. Islam bukanlah syarat wajib haji.
(Sila rujuk buku Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima Mazhab di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hassan bini Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutfi Ibrahim, halaman 31, 55).


ix. Wajib menyapu kedua-dua kaki dan tidak memadai basuh pada kedua-duanya.
(Sila rujuk buku Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima Mazhab di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hassan bini Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutfi Ibrahim, halaman 31).

3.  Oleh itu mana-mana orang Islam atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman tersebut adalah dilarang kerana ia bertentangan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jama’ah. Larangan ini meliputi:-

i. Mana-mana orang Islam sama ada secara individu atau berkumpulan yang menjadi pengikut ajaran dan fahaman ini adalah disifatkan mengamalkan ajaran, pegangan dan fahaman yang bercanggah dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah;

ii. Mana-mana orang Islam sama ada secara individu atau berkumpulan melalui pertubuhan, persatuan atau syarikat yang menjadi ahli jamaah atau pengikut Syiah dengan berselindung di sebalik apa-apa aktiviti ekonomi, perniagaan, pendidikan, kesenian dan sebagainya yang mempunyai unsur-unsur persamaan dengan ajaran, pegangan dan fahaman Syiah, adalah disifatkan mengamalkan ajaran, pegangan dan fahaman yang bercanggah dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah;

iii. Mana-mana orang Islam secara individu atau berkumpulan melalui pertubuhan, persatuan atau syarikat yang cuba menghidupkan kembali ajaran dan fahaman Syiah sama ada melalui apa-apa rangkaian, atau mana-mana pertubuhan atau persatuan yang mempunyai unsur-unsur persamaan dengan ajaran, pegangan dan fahaman Syiah adalah disifatkan mengamalkan ajaran, pegangan dan fahaman yang bercanggah dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah;

iv. Apa-apa variasi, versi, bentuk atau cabang mana-mana ajaran, pegangan atau fahaman Syiah atau apa-apa ajaran, pegangan atau fahaman baru yang mempunyai persamaan dengan unsur-unsur ajaran, pegangan dan fahaman Syiah adalah bercanggah dengan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah; atau

v. Apa-apa jua bahan publisiti dan sebaran yang menonjolkan ajaran, pegangan atau fahaman Syiah atau apa-apa ajaran, pegangan atau fahaman baru yang mempunyai persamaan dengan unsur-unsur ajaran, pegangan dan fahaman Syiah dalam apa jua bentuk penerbitan dan cetakan adalah diharamkan;

vi. Orang-orang Islam adalah juga dilarang memiliki, menyimpan, mencetak, menjual termasuk mengedarkan filem, rakaman audio, risalah, buku-buku, majalah atau apa-apa terbitan, risalah dan apa-apa dokumen; menggunakan sebarang bentuk lambang, rajah atau tanda-tanda yang boleh mengaitkan ajaran dan fahaman Syiah kepada mana-mana harta alih atau tak alih, dan semua pihak dilarang daripada memberi apa jua kemudahan dan bantuan;

vii. Apa jua bentuk tindakan seperti yang dinyatakan di atas perlu dihalang dan diambil tindakan menurut undang-undang.

Share:

0 comments: