Saturday, January 28, 2012

Video Tutorial Cara Tune Tali Gitar Secara Mudah Dan Praktis

Video Tutorial Cara Tune Tali Gitar Secara Mudah Dan Praktis

 َوَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ
Allah telah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan yang beramal saleh, (bahwa) untuk mereka ampunan dan pahala yang besar. (al-Maidah, Ayat : 9)

Pada pesan Allah di atas, jangan kita merasa takut tidak akan mendapat balasan atau merasa bahwa setiap dari perbuatan baik yang kita lakukan tidak bermakna apa-apa, sebagai seorang umat Islam, setiap orang harus menyakini bahwasanya Allah adalah satu-satunya Tuhan yang layak disembah, wajib menyakini bahwa adanya alam setelah alam manusia. Maka ingatlah, sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui segala sesuatu dan setiap dari perbuatan kita pasti akan dicatat lalu diperganggunjawapkan oleh manusia itu sendiri. -Wallahu a’lam-

Sebaiknyer korang baca la sikit kat atas tu pesan penting dari Allah kepada kite OK? ^_^ Aku baru buat satu video tutorial pasal cara untuk tune Gitar korang secara manual dan efektif.. malas nak bebel panjang2 sebab lebih bek korang tengok jer video ni, rasa dah boleh paham kowt step2 dia.. banyak tutor pasal tune Gitar ni, tapi sume ber format text, so tu sebab aku cube buat dalam bentuk video ^_^ owh.. korang buleh jugak pakai software Guitar Tuner yang berlambak kat tenet.. pandai la korang, kalau ada yang request, buleh gak.

Ape yang penting sebagai cacatan otak korang :
- Tali E (paling atas) adalah penentuan kepada tali setelahnye. Kalau rasa tali E terlampau tegang, kendurkan sebab nak tune tali selepas tu, limit pulak dah boleh putus.
- Pastikan fret yang perlu ditekan.
- Hanya tali B je perlu ditekan pada fret keempat (G).
- Mainkan beberapa lagu yang boleh dimainkan untuk mengetahui kesempurnaan tali yang ditune tadi.

Video Tutorial Cara Tune Tali Gitar Secara Mudah Dan Praktis

Share:

0 comments: