Tuesday, April 9, 2013

Confirm Ke JPA Iktiraf Ijazah Anda?

Confirm Ke JPA Iktiraf Ijazah Anda?

Hari jumaat kemarin pihak JPA (orang atasan) ada call my father, nama beliau En.Shahrul yang sebelum ni dah janji untuk call back my father lepas my document selamat sampai ke pihak JPA. Patut lah sebelum ni, orang bawah dia (refer sini) call saye, bagitahu document yang dihantar tidak menempati syarat kelayakan JPA sebab lagi dua document tak sampai. Boleh baca balik post saye yang sebelum ni, nanti tak nyambung pulak dengan entry kali ni.

Wat.. aku (my father) dah sembang dengan En.Shahrul, dia tak berani nak bagi kata putus samada ijazah kau diiktiraf ataupun tidak. Sepatutnye drang ni dah ada panduan khusus tentang masalah ni, dan dari dulu lagi dah timbul masalah ni kenape settle lagi? Dulu time ayah tanya tentang IAIN ni, drang (JPA) kate untuk diiktiraf kene ada NOC. Then, skang dah ada NOC masih jugak tak iktiraf?

Dari ape yang saye dah bincang dengan my father, En.Shahrul yang mewakili JPA tuh pun tak berani nak buat kata putus, dan kalau dia buat kata putus hari Jumaat tuh, dan berani mengeluarkan surat keputusan tentang pengiktirafan ni.. of kos lah saye akan share dan begitahu pada semua Mahasiswa Malaysia di IAIN khusus Fakultas Ushuluddin yang ijazah mengkome tidak diiktiraf, kan sonang? Hah ! yang ni la mereka (JPA) takut, drang (JPA) tak berani nak putuskan sebab dah terang lagi bersuluh mereka (JPA) takde panduan khusus atau tak cube cari jalan untuk selesaikan masalah pengiktirafan IAIN.

Dan mase En.Shahrul tu talk to my daddy.. dia kate, nanti saye akan call En (ayah saye la) lagi. Tuh bererti, maybe En.Shahrul tersebut nak confirmkan atau berbincang masalah dengan dengan ketua dia, maybe? Kalau betullah dah ada keputusan, kenape tak direct terus pada ayah saye yang IAIN tidak mendapat pengiktirafan dari JPA, that simple lah ! sebab kalau masalah ni berterusan dan tergantung-gantung, akan lebih menyusahkan kami (graduate) untuk mohon kerja tetap (under gomen) macam j-Qaf dan sebagainye, kan susah lagi memeningkan? Saye tak tak henti-henti berdoa pada Allah (sebab Dia yang menciptakan semua ni) agar masalah ni selesai, kome pulak guane? Doa-doa lah ye..

Ni untuk anak-anak Ushuluddin, anda dah pasti ke ijazah anda diiktiraf? Ok moh kite tengok point yang saye rase penting untuk anda semue tahu, seperti mane yang diketahui bahwa JPA ade dua masalah mengenai pengiktirafan IAIN (Ushuluddin) :

1.Masalah gelaran.
2.Masalah syarat kelayakan untuk mendapat pengiktirafan seperti STPM, STAM, DIPLOMA dll.

Kalau rase tak paham boleh baca kat sini balik (BACA), ok sekarang ni cube tengok balik diri masing-masing, cukup tak syarat dari JPA :

Contoh 1, kalau JPA kate ijazah IAIN tidak diiktiraf berkaitan masalah gelaran, jadi bererti semua Mahasiswa Ushuluddin tidak akan dapat pengiktirafan dari pihak JPA, sebab dah terang lagi nyata gelaran yang dah ditentukan oleh pihak JPA (SAG) tidak same dengan gelaran yang dikeluarkan oleh pihak IAIN (STHI, STH, SFI). Jadi ijazah anda tidak diiktiraf ! owh ada yang kate kami cukup syarat, kami ada STAM, STPM dan sudah pasti ijazah kami diiktiraf wadud ! baeklah kalau begitu, kite tengok pulak contoh 2 di bawah.

Contoh 2, kalau pulak JPA kate ijazah IAIN tidak diiktiraf berkaitan syarat kelayakan sepertimane pihak JPA sendiri telefon saye (baca post yang sebelum ni) dan kate ijazah saye tidak diiktiraf sebab saye tidak memenuhi syarat untuk mendapakan kelayakan pengiktirafan dari pihak JPA, the konkulis is, ANDA JUGA TIDAK DIIKTIRAF ! sebab ape? Sebab walaupun anda cukup syarat dan memenuhi ketentuan dari pihak JPA, gelaran anda tidak same macam mane yang JPA dah tentukan. Are u get it?

Masalah ni takkan selesai kalau kedua-dua masalah diatas tidak dapat diselesaikan dengan baik. Aku tak tahu samada pihak IAIN atau JPA yang tidak mahu beri kerjasama dalam menangani masalah serius ni. Semua ni adalah masa depan kami (mahasiswa Ushuluddin) dan masa depan IAIN. IAIN tidak akan dapat mengeluarkan lagi mahasiswa Malaysia dari Fakultas Ushuluddin dan confirm-confirm lepas ni budak-budak mesti takmoh amik Ushuluddin lagi, at-least iktiraf la walaupun ada yang kate “Keje dibawah kerajaan tak kemane”.. tapi aku dah 4 tahun setengah woo.. macam yang saye kate tadi, paling tidak kene ada pengiktirafan dari JPA.
Share:

2 comments:

Abdullah Hakimi said...

Respek lu bila lu balik M'sia. Full time fighter!

Macam tu lah gua kena bro, Insha Allah, pasti ada jalan keluar!

Gua doakan ko (juga pakcik Zainal Abidin) di rahmati selalu.. Insha Allah.

Penin aku dgn JPA xhabis lagi.

Dzasc Skachers said...

@Abdullah Hakimi: hahahaha dah name pon JPA.. nak buat guane, kalau dari dulu PAS pegang, dah molek dah, weh kasi la no hp malaysia ngok