Monday, January 16, 2012

Doa Masuk Dan Keluar Tandas

Perbuatan kita sehari-hari takkan terlepas dari istilah 'in-out' toilet.. tak paham lagi? masuk keluar tandas la.. dalam istilah indonesia 'tandas = WC', okeh bukan nak sembang pasal istilah2 tandas yang sekarang nak dah bermacam-macam jenis tandas direka unik. Aku pon tak paham, tandas tempat pembungan najis pown ak design yang 'giler2'. Standard la kalau tandas kita bersihkan, kita letak ubat gegat ke kan.. ni yang penah aku tengok, drang reka bentuk pompuan seksi.. hampes giles, kat Barat la..

Tujuan aku buat n3 ni sebeno, nak kongsi sambil2 ingatkan balik diri aku untuk biasakan mengamal doa2 harian yang rase2nye jarang kowt kita buat, yelah, tengah2 sakit kaw2 ni, main masuk jela toiler tuh. Tapi insyaallah kalau orang yang biasa amalkan doa2 masuk keluar tandas/WC ni, automatik dia akan lafazkan sebelum jejak masuk dalam toilet.

Jom sesame amalkan, yang tak tahu bace, PM jer aku ea ^_^.. serius kowt..

Doa Masuk Tandas :


Maksudnya:
"Dengan nama Allah, Ya Allah aku berlindung denganMu daripada syaitan jantan dan syaitan betina".

Doa Keluar Tandas :


Maksudnya:
”Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan dariku gangguan (kotoran) ini, dan telah menyehatkan aku”. [HR. Ibnu Majah dalam Sunan-nya (301)] - Dari sumber, mengatakan bahwa Hadist ni lemah. (lihat sumber di bawah)

Sebab ape penting doa ni semua? :

-Tandas/toilet tempat syaitan.
-Syaitan sentiasa bersama manusia.
-Allah adalah tempat berlindung, maka doa tersebut memohon kepada Allah dari syaitan.
Nak ker kalau ada setan dekat dengan kite? musti la tak mau kan? kadang orang yang tak percaya alam ghaib (metafisika) nih susah sikit nak jelaskan kat drang, sebab yang diyakini adalah ape yang drang nampak depan mata (materealistik). Tapi takper, takder salah kalau kite cube untuk mengajar orang2 macam ni, tambah2 kalau drang 'nak' pulak. huh.. u are da best la ^_^

Sumber :
Share:

0 comments: