Thursday, March 15, 2012

Doa Lihat Cermin, Doa Keluar Masuk Rumah

Macam janji aku sebelum ni, nak share Doa Tengok Cermin lepas aku share hari tu pasal Doa Pakai dan Buka Baju kan? sekadar sharing, bile aku search kat google pasal Doa Tengok Cermin ni.. belambak dia kuar sampai terhang2 laptop 1Malay adik aku nih.. maksd yang nak disampaikan kat sini, tak susah kalau nak cari satu2 info tu, tambah2 zaman sekarang.. korang boleh jugak try search dengan keyword "Doa Lihat Cermin" "Doa Keluar dan Masuk Rumah".. carik yang shahih lah, tapi kebanyakkan orang share mende baik ni mestilah baik jugak kan, macam yang aku share kat bawah ni, banyak lagi Doa Tengok Cermin yang berbeza, boleh jer amalkan selagi tak melanggar batasan Iman kite kan? kat bawah tu doa yang berformat JPEG, so korang boleh save as pada HD atau laptop korang.. 

Jadik jangan kata takder cara untuk hafal doa.. siap boleh save2 lagik, haha.. anytime bolehh usha, bukan susah nak hafal, ape mende sekalipun yang berkaitan dengan hafalan ni mudah, cume nak ngingat jer yang agak susah la sikit.. hafalan ni hanya perlukan ketekunan, concentrate, hari-hari.. tu jer, pengalaman aku hafal quran ada cara paling mudah untuk hafal quran.. aku pernah try dan ust aku jugak rekemen cara ni pada orang yang agak susah nak lekat ayat quran kat kepala dia.. satu muka penuh quran, korang hanya baca 40 kali tanpa menghafal.. sebelum sampai 40 kali pon korang akan dapat hafal dengan mudah.. series.. tapi tu bukanlah hafalan di hati, tu hafalan di lidah jer.. macam doa ni jugak, hari2 korang tengok, bangun tido, sarapan, kat opis, atas kete, tengah jalan.. last2 tengah sembang pon korang akan teringat ayat2 ni.. sebab mende tu terbiasa.. itu jer konsep dia..

بسم الته الرحمن الرحم

Doa Lihat Cermin, Doa Keluar Masuk Rumah
Gambar : Encek Google

Doa Lihat Cermin, Doa Keluar Masuk Rumah
Gambar : Encek Google

[27] HR. Abu Dawud 4/325,dan Al-‘Allamah Ibnu Baaz berpendapat, isnad hadits tersebut hasan dalam Tuhfatul Akhyar, no. 28. Dalam Kitab Shahih: “Apabila seseorang masuk rumahnya, lalu berdzikir kepada Allah ketika masuk rumah dan makan, syaitan berkata (kepada teman-temannya), ‘Tiada tempat tinggal dan makanan bagi kalian (malam ini)’.” Muslim, no. 2018.

Amik lah sikit masa, atau luangkan masa untuk hafal doa2 harian yang sangat berguna nih.. macam yang aku cakap hari tuh, kegunaan dia bukan kat akhirat jer. kat dunia ni pon berguna.. bende yang dianggap remeh ni lah satu hari nanti akan menjadi penting.. kalau tak penting sekalipun, ape la salahnye kite mengingati Allah.. Dia bagi kite macam2.. sikit punye hal da kalau nak hafal doa nih, atleast ada jugak pencerahan dalam dada nih.. cerah ape! semua perbuatan yang kita buat mintak pada Allah, semua ada doa.. agama lain mana spesial macam Islam ok.. so jangan salah anggap.. Islam adalah agama yang paling2 sempurna dan spesial dari mana2 agama sekalipun, Allah kata "Sesungguhnya Agama Di Sisi Allah Itu Adalah Islam". (QS.3:19) ^_^

Credit :
Share:

0 comments: