Friday, April 5, 2013

JPA Pening Dengan Masalah Pengiktirafan IAIN

JPA Pening Dengan Masalah Pengiktirafan IAIN
Kenape mesti nak takut kalau bende ah betul? Tu lah yang bermain dalam benak aku lepas JPA sendirik call aku, maybe my father dah siap fax dokumen aku dan sampai pada bahagian pengiktirafan (JPA), yang pelik.. macam mane dia boleh dapat my number? Kikiki.. so bermula lah perbualan aku dengan kakak tuh.. dia gelar diri dia kak? Huh..

JPA : Selamat Pagi (takde salam dah), ni Encik Adduat ke? Saya dari JPA.
Aku : Herk! (tengah makan) Mmm3.. ye saye.. ade ape ye?
JPA : En ada fax dokumen maklumat pengajian di Aceh, degree en ni tak diiktiraf, en ada STPM? STAM? Itu untuk pengiktirafan ijazah en.
Aku : Owh.. saye takde sume-sume tu cik.. kirenye ijazah saye tak diiktiraf la ni ye, hmm.. tapi ramai kawan saye di Aceh (IAIN) tu takde semua-semua tu cik, diorang pun tak diiktirak lah ye? Saye kene bagitahu diorang ni (jek je tuh).
JPA : Erk (dia agak gugup).. macam ni, nanti atasan saye akan hubungi ayah adk balik ye.
Aku : Oh.. baek lah kalau begitu, Assalamualaikum.
JPA : Waalaikumsalam.

Lupe pulak point aku nak cakap pasal, first dulu masa 2008, undang-undang kate sambung belajar di Aceh JPA diiktiraf, dan bile aku dah grade 2013, rules jadi baru dan berubah serta-merta. Drang perlukan PMR, SPM, STPM, STAM untuk dapat pengiktirafan di JPA walaupun di laman web pengiktirafan JPA mengiktiraf Ushuluddin Perbandingan Agama. Sepatutnye tak boleh macam tu, kalau aku masuk di Aceh pada 2008, jadi undang-undang berkuatkuasa mengikut tahun yang aku masuk, bukan mengikut tahun aku grade. So.. sepatutnye ijazah aku diiktiraf.

Jadi budak-budak aku yang masuk 2008 sumenye tak diiktiraf (hanya Ushuluddin)..?. yap itulah yang berlaku sekarang. Second, macam mane geng-geng aku yang dari KIAS, KIPSAS, MARSAH dan sebagainye, yang cukup syarat tapi tak same gelar macam mane yang JPA nak? Kirenye masalah pengiktirafan ni sebenarnye dari GELARAN atau SPM, STPM, STAM? Ok moh kite usha point-point penting kat bawah :

Masalah yang timbul :

1. Gelaran dari Aceh (IAIN) tak same dengan ketentuan dari JPA.
Gelaran yang diiktiraf JPA :

- Syariah : SHI.
- Dakwah : SSI.
- Ushuluddin : SAG.

Gelaran yang dikeluarkan IAIN :

- Syariah : SHI.
- Dakwah : SSI.
- Ushuluddin : STHI, STH, SFI. (ini yang jadi masalah)

2. Lepas my father dan aku dah bertungkus-lumus cube untuk berkomunikasi dengan JPA, masalah yang timbul bukan seperti mane yang di war-warkan sebelum ni (bahagian gelaran) :

- Untuk pengiktirafan kene ada PMR, SPM, STPM, STAM. (ikut flow).

Nampak tak kat situ? JPA pon macam penin dengan peraturan yang drang buat, drang pon penin bile bapak aku tanya tu nih, dulu kate masalah GELARAN, tapi kenape skang masalah PMR STAM lak? Nampak beno tak comeynyer.. ape-ape pon, kome-kome yang berkaitan doa lah bebanyak ye, mintak semoga masalah ni dapat diselesaikan dengan cepat dan sempurna, insyaallah, Amin !
Share:

0 comments: