Wednesday, May 15, 2013

Belajar Polygons.. haha je

Ntah ape ke mimpi aku tetibe nak join belajor Math walaupun dari dulu aku mhemhang boleh dikatekan fail la bab-bab Math nih, bapak aku memang kerap ngajo adik aku, dan tuk hari nih.. aku pulak yang join, almaklum, orang kurang cerdik jadi kene lah banyak belajo.

SDC14261 

Tapi seriously, aku paham ape yang bapak aku ajarkan adik aku tentang Polygons tuh.. yelah sebelum nih, cukup liat otak aku nak memikir bab-bab Math nih, maybe dah sampai mase aku kene belajo Math? kot? tak tahu lah.. so kesimpulan yang aku dapat dari tuisyen Math tadi :

  1. Wajib hafal formula dan step-step nye.
  2. Formula Polygons (n-2) x 180.
  3. Tambahkan (+) kesemua Interior Polygons n-sides.
  4. Tolakkan (-) kesemua jumlah Interior Polygons n-sides dengan jumlah dari Formula (n-2) x 180.

Isyallah dapat lah jawapannye kalau betol lah step dan kiraan yang benar.. kih3.. kalau saye salah, sile tunjuk ajarkan, kalau saye betul.. sile lah beri sokongan yang memberangsangkan supaye saye mendapat semangat yang membarooo tuk belajo Math lagik.. hehe..

Owh aku teringat, aku ada sorang member yang hebat bab-bab Math nih, die kate.. cume perlu hafal formula jep? i think she right lah.. hehe.. tapi aku tak tahu la kan, sebab, beliau lagi lame belajar Math ni banding aku.. so banyak kesimpulan yang boleh die buat dari pengalaman bertimbun-timbun dalam otak beliau.

Share: