Tuesday, April 2, 2013

Bukti SPA "Ber" Link Dengan JPA

Kenape saye kate SPA ada link dengan JPA, first masing-masing dari Agency tersebut dibawah kerajaan yang diberi mandat untuk menjaga atau memantau masalah-masalah orang awam (masalah terkait khusus di Malaysia), second, bile kite tengok sendiri di SPA pulak.. SPA me link kan web Pengiktirafan Kelayakan di laman web jpa.gov.my. Saye bagi bukti kat bawah :


Mungkin anda kate saye bohong atau tipu, untuk sampai ke web tersebut, keme wajib daftar dulu di SPA (http://putra6.spa.gov.my/spa8new/login.jsp), then isi la ape yang patut, tapi saran ku, janganlah hantar dulu resume, nanti dah grad baru best nak isi segale macam kan? ok, kalau dah register, cube masuk ke bahagian Maklumat Akademik - Pengajian Tinggi (http://putra6.spa.gov.my/spa8new/mainFrame.jsp), then cube cari dan klik kat tempat yang saye highlight kat atas tuh.

Bukti SPA "Ber" Link Dengan JPA

Kite akan dibawa ke laman web rasmi JPA bahagian Pengiktirafan Kelayakan (http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/frmMainIktiraf.asp). Di situ lah anda boleh "menge" check adakah ijazah anda diiktiraf ataupun sebaliknye.. nak dijadikan cerite, cek punye cek.. alhamdulillah, tersenarai jugak IAIN Ar-Raniry Banda Aceh, okeh skang cube kite same-same check.. caranye :

Negara : Indonesia.
Institusi : Institut Agama Islam Negeri Ar-Raniry.
Bidang : kosongkan
Carian : Usuluddin. Bukan Ushuluddin.

Bukti SPA "Ber" Link Dengan JPA
Klik butang Cari/Search. Nanti akan keluar banyak result, cube cari INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI AR RANIRY, BANDA ACEH, kalau dah jumpe, klik di Perincian & Penafian/Detail & Disclaimer. Kite akan di bawa di halaman Perincian & Penafian/Detail & Disclaimer (http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/Sijil/frmSijilIPT.asp?Bidang=B0000&Negara=I03&Institusi=I0300403&strID=15759). Tengok screenshort kat bawah :

Bukti SPA "Ber" Link Dengan JPA

Yang aku pelik dibahagian bidang, kalau betul drang kate (JPA - MQA - JPT - SPA) tidak meng iktiraf Ushuluddin, kenape di Syariah, Dakwah iktiraf? sedangkan bidang drang takde pulak kaitan dengan sastera, sains kemasyarakatan, dan.. kenape di SPA ada Ushuluddin Perbandingan Agama, dan lagi.. kalau betul lah tak di iktiraf, why still ade lagik IAIN di senarai Pengiktirafan Kelayakan? Whay - Whay - Whay.. (sampai salah la tulis)
Share:

0 comments: